top of page
פוסטים אחרונים

ואם עכשיו לא בא לי? - "כוחות דואליים במערכות יחסים"


באחד הפוסטים הקודמים התייחסתי לתפישה הדואלית שלנו ("חשיבה דואלית - היא אשליה תפישתית שלנו") ולדרך בה אנו חווים מצבים ואנשים בחיינו.

מערכת יחסים זוגית, היא עדינה, מורכבת וייחודית.

למה בעצם? כי זאת מערכת בה מככבים שני אנשים בלבד, שלא יוכלו אף פעם לתת הסבר משכנע לקשיים או לחיכוכים בקשר, ולומר "אבל זה קרה בגללו/בגללה/ בגללם/ בגללן. כל מה שקורה בזוגיות הוא אך ורק "בגללנו", בגלל שני בני הזוג.

איך מתבטאת דואליות במערכות יחסים זוגיות?

בחרתי להביא לכם, רק שני היבטים של קוטביות. בואו ננסה לבחון ביחד את הקטבים הללו וגם את המחירים הזוגיים של התנהלות באחד הקטבים הדואליים.

חשוב מאוד!!! אסור לנו לגלוש להכללות בנוסח "כל הגברים.." או "כל הנשים הן..". בראש ובראשונה אנו בני אדם, וכדאי שנזכור כי הדוגמאות שכאן, הן "אב טיפוס" בלבד ואינן משקפות באופן מדויק את הדינמיקה בכל מערכות היחסים הזוגיות. מה לעשות שישנם הבדלים בין המוח הנשי והמוח הגברי?

הבדלי שפה ומערכת רגשית רבים מאיתנו מודעים כיום להבדלים פיזיולוגיים במבנה ובתפקוד של אזורים שונים במוח הגבר והאישה. שניים מההבדלים שמשפיעים מאוד על מערכות זוגיות, הם הבדלי השפה והמערכת הרגשית. ההבדלים האלו הם לא טובים או רעים, פשוט, חשוב שנהיה מודעים אליהם כדי שנוכל לקיים זוגיות מודעת וטובה. אצל הגברים האזור האחראי על רגשות (מערכת לימבית) נמצא רק בצד אחד של המוח, אצל הנשים המערכת הרגשית נמצאת בשני צידי המוח. כתוצאה מכך נשים מגיבות תגובות רגשיות רבות וחזקות יותר. זאת גם הסיבה שנשים מבחינות בקשת רחבה של רגשות ומפעילות בעצמן הרבה יותר רגשות. החלק המילולי רחב ומפותח יותר במוח האישה. נשים מדברות על הכול, נשים מתמללות כל דבר, "פותחות" בשיחות נפש עמוקות, מה שנקרא "שיחת נפש טובה..". נשים מתקשרות בקלות רבה יותר בחברה לא מוכרת בזכות יכולתן ליצור קשר מהיר ובלתי אמצעי עם אנשים מסביב.

הודות לרגישות וליכולת השפתית, נשים מזהות ומתייחסות יותר גם אל שפת גוף והבעות פנים! אישה מרגישה ורואה דברים שהגבר, בשל מבנה מוח שונה, אינו מסוגל לקלוט - שינויים באינטונציות של הקול, הבעות פנים ועוד.

​כמובן שאני לא מביאה את הדברים האלו כאן כדי להאדיר את יכולותיהן של הנשים, אלא, כדי להראות שהמבנה הפיזיולוגי שונה ויש לו ביטויים במציאות. יש כמובן דברים ייחודיים שמאפיינים גברים ופחות דומיננטיים אצל נשים, כמו כוח הנעה, עשייה ועוד.

והנה הבדל תפישתי נוסף - אמפתיה לעומת מערכתיות

הפסיכיאטר האמריקאי בארון כהן, טוען כי השונות הגדולה בין המוח הגברי למוח הנשי הוא בכך שהמוח הנשי בנוי בראש ובראשונה לאמפתיה. לעומתו המוח הגברי בנוי ביסודו לשם הבנת מערכות ולבנייתן. האמפתיות והמערכתיות מסתמכות על קבוצות נפרדות של אזורים במוח, ונוצרות כתוצאה מתהליכים המבוססים על הנוירופיסיולוגיה שלנו.

המוח הנשי – אמפתיה האמפתיה משמעה הרצון והיכולת להבין את רגשותיו ומחשבותיו של האחר. היכולת לחזות את התנהגותו ולהתאים עצמנו לצרכיו. עקרונית משאב זה מצוי יותר אצל האישה הממוצעת בהשוואה לגבר הממוצע.

המוח הגברי - מערכתיות מַעֲרכתיוּת היא הדחף לנתח, לחקור ולבנות מערכת. האדם המערכתי מבין באופן אינטואיטיבי איך דברים פועלים, או חושף את כללי היסוד השולטים בהפעלתה של המערכת. הוא עושה זאת כדי להבין את המערכת ולחזות את פעולתה, או כדי להמציא מערכת חדשה. מערכתיות מתבססת על העיקרון של "אם אז". כלומר חוקיות אשר נלמדת ומצליחה לנבא כיצד תתנהל המערכת בעתיד.

מערכתיות, היא הדרך הטבעית להבין ולחזות את טבעם של אירועים ועצמים, לעומת זאת אמפתיה היא הדרך הטבעית להבין בני-אדם.

אם כך, השאלה היא "האם אפשר לנקוט גישה מערכתית כלפי אדם?"

גישת המערכתיות פועלת היטב כשמנסים להבין מערכת בתוך האדם, כגון מערכות בגוף, אבל, המערכתיות כמעט אינה מקדמת אותנו כלל ברוב האינטראקציות החברתיות היומיומיות. סוגי הכללים המערכתיים, אינם מועילים למי שמנסה להבין, או לחזות, את השינויים המתרחשים מרגע לרגע ברגשותיו או התנהגותו של אדם.

לדוגמה:

אישה: חסרות לי מילים חמות ממך, אני בכלל לא מרגישה שאתה אוהב אותי

גבר: אם אני נשאר איתך, אז זה סימן שאני אוהב אותך

סביר להניח שדיאלוג הזה מוכר לכם, מזוגות אחרים כמובן. במוחו של הגבר יש "אם, אז" ברור ופשוט והוא יתקשה להבין כי לאישה יש צורך כי שיביע את אהבתו בדרכים נוספות?

כן, אצל האישה זה מורכב יותר..

ורצוי ששני הצדדים יכירו את ההבדלים ההבדלים, יקבלו אותם ויאפשרו להם לפעול בהתאם.

אמפתיה ומערכתיות ביחסים אינטימיים

שני קטבים דואליים אלו באים היטב לידי ביטוי גם בנוגע ליחסי מין. בהפוך מהאישה, גבר אינו רואה את ההקשר בין מצב רוח, עייפות או טרדות לבין יחסי מין. מבחינתו חוקי המערכתיות מובילים אותו להתנהג לפי "אם – אז".

"אם בא לי אז למה לא?", "אם הילדים ישנים, אז ננסה", "אם היה לנו עימות בצהריים, אז מה הקשר למין עכשיו?" כדי שנשים יוכלו לפתח "מערכתיות" - נדרש ניתוק וריחוק מהמצב כדי למיין מידע, לעקוב ולראות מה הם הגורמים המחוללים את המצב שנוצר. ואילו הגברים שצריכים לתרגל "אמפתיה" נזקקים למידה של קרבה והתחברות תוך הבנה שאנו במערכת יחסים עם אדם בעל רגשות, ולא עם אובייקט. חשוב לזכור כי לכולנו יש כישורי מערכתיות ואמפתיות כאחת, תכונה אחת דומיננטית יותר, אבל האיזון בין שתי המהויות האלו, הוא זה שיביא למערכת יחסים מודעת ואוהבת.

במוח מאוזן האמפתיה והמערכתיות חזקות במידה שווה.

ארכיון
חיפוש ע"פ תגיות
עיקבו אחרינו
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page